ETALAGEBENEN (CLAUDICATIO INTERMITTENS)

Etalagebenen in het kort:

• Tijdens het lopen ervaar je kramp, pijn en vermoeidheid, vooral in de kuiten.

• De klachten verdwijnen als je (al dan niet voor een etalage) een poosje stilstaat.

• De afstanden die je wandelend aflegt worden steeds korter

• Je kunt ook last krijgen van koude voeten en verdikte teennagels; wondjes herstellen minder snel.

• Etalagebenen worden veroorzaakt door een vernauwing van de slagaderen door aderverkalking.

• Risicofactoren zijn roken, een ongezonde leefstijl, erfelijkheid, hoge bloeddruk, suikerziekte (diabetes) en verhoogd cholesterol.

• Het is goed om (ook bij pijn) te blijven lopen. Dit is niet schadelijk.

• Stoppen met roken, voldoende bewegen en gezond eten helpen tegen etalagebenen.

• FysioFerwert kan een training aanbieden die speciaal is ontwikkeld voor mensen met etalagebenen en hen helpen bij het bereiken van een gezonde leefstijl en kan een mogelijke operatie voorkomen.

Als je eerdergenoemde klachten herkent, dan ben je misschien al bij de huisarts of vaatchirurg geweest en heeft deze de diagnose claudicatio intermittens, de Latijnse benaming voor etalagebenen. Deze diagnose wordt gesteld wanneer blijkt dat één of meer van de slagaderen in het lichaam lijdt onder verstoppingen (arteriosclerose). Dit kan in de benen maar ook hoger in het lichaam zitten, bijvoorbeeld in de aorta (buikslagader).

Onze gecertificeerde claudiocatiotherapeut heeft speciale training voor mensen met etalagebenen. Dit is een veilige, effectieve behandelmethode. Onder begeleiding verbeter je de doorbloeding, coördinatie en het uithoudingsvermogen van je spieren. Door de training verbeteren ook de pompfunctie van je hart en je longfunctie – en daarmee je algehele fitheid. De training bestaat vooral uit loopbandtraining, buiten training, huiswerk, leefstijlcoaching tot leefstijlaanpassing en oefentherapie passend bij je persoonlijke situatie.

Dankzij de speciale training is kunnen de klachten verminderen en is een operatie meestal niet nodig. Een enkel keertje is een ingreep (dotteren of een bypass) in het ziekenhuis toch noodzakelijk. Na de eventuele operatie kun je bij FysioFerwert terecht voor hulp bij het herstel.

Wanneer u per verwijzing van de vaatchirurg binnenkomt, wordt het traject een jaar lang (37 behandelingen) vergoed door uw zorgverzekeraar, uit de basisverzekering.

Wilt u meer weten over de behandeling of heeft u hier vragen over, neem dan contact met ons op per telefoon of per e-mail